ZAJĘCIA DODATKOWE

Warsztaty umuzykalniające Joanna Manista – nauczyciel muzyki, nauczyciel gry na pianinie, terapeuta a prywatnie mama dwóch córeczek i żona dzielnego polskiego żołnierza, która przez 11 lat z pasją aktywnie bawiła i uczyła dzieci nad morzem a teraz postanowiła u podnóża gór szukać ich uśmiechu.
Pani Joanna prowadzi w Uśmiechniętym Domku zajęcia umuzykalniające. Poprzez zabawy muzyczne dzieci uczą się relacji społecznych. Wzmacnia ją poczucie własnej wartości, rozwijają wrażliwość estetyczną, ogólne umuzykalnienie, rozwijanie wyobraźni oraz wewnętrzny spokój. Podczas zajęć, dzieci słuchają utworów instrumentalnych zarówno z nagrań jak i wykonywanych „na żywo”, utworów wokalnych, w tym piosenek dla dzieci oraz dzieł wokalno-instrumentalnych. Realizowane są ćwiczenia słuchowe, których głównym celem jest umuzykalnianie dzieci poprzez kształcenie ich słuchu, polegające na rozpoznawaniu określonych cech dźwięku tj. wysokość, długość, barwa, i odpowiednim reagowaniu na nie, a także na rozpoznawaniu znanych melodii, jak również innych odgłosów, w tym głosów przyrody, gestodźwięków czy dźwięków instrumentów. Oprócz słuchu ćwiczenia kształcą koncentrację uwagi, spostrzegawczość i pamięć. Dzieci uczestniczą również w prostych ćwiczeniach relaksacyjnych (np. oddechowych) i ćwiczeniach wizualizacyjnych z wykorzystaniem tekstów bajek.

Terapia logopedyczna Ewa Grabiec-Stasiewicz – logopeda. Praca logopedy rozpoczyna się od pierwszych miesięcy życia malucha! Nastawiona jest wówczas na wspomaganie rozwoju mowy dziecka oraz zapobieganie powstawania zaburzeń mowy w starszym wieku. Już u niemowlęcia (na podstawie odruchów ustno-twarzowych) można przewidzieć potencjalne trudności z nauką mowy. Intensywny okres kształtowania się mowy dziecka przypada od urodzenia do 3 roku życia. Jest to tak zwany „złoty okres” rozwoju mowy. Logopeda nie zajmuje się wyłącznie nauką mówienia. Bardzo często zaburzenia funkcji podstawowych (oddychania, ssania, żucia, połykania) pozostają niezauważone i rzutują na dalszy rozwój mowy. Prawidłowe nawyki w tym wieku są niezwykle istotne, ponieważ uaktywniają się te same mięśnie, jakie konieczne są do prawidłowej artykulacji. Terapia logopedyczna obejmuje także ocenę i naukę połykania, gryzienia czy nawet oddychania. Im później rozpocznie się terapię logopedyczną, tym trudniej pozbyć się wady, która przekształca się w nawyk. Na podstawie jednej zniekształcanej głoski, czy też w wyniku nieprawidłowego oddychania lub połykania bardzo często pojawiają się kolejne problemy związane z mową, nawarstwiające się na wcześniejszych złych nawykach.

Zabawy logopedyczne z „Tygrysem” – Ewa Grabiec-Stasiewicz – Ponieważ naukę najlepiej wprowadzać poprzez zabawę, w swoich zajęciach Pani Ewa wykorzystuje elementy metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Ich głównym założeniem jest rozwijanie przez ruch. Zajęcia prowadzone tą metodą pozytywnie wpływają nie tylko na rozwój fizyczny, ale także na rozwój emocjonalny (łagodzenie napięć emocjonalnych, rozwój uczuć wyższych), rozwój społeczny (rozwój inicjatywy oraz aktywności przejawianej w zabawie, pozytywnych reakcji wobec innych osób, poczucia pewności siebie, łatwości nawiązywania kontaktów) i rozwój poznawczy (pozytywny wpływ na rozwijanie świadomości własnego ciała, twórczą postawę, pomysłowość, zdolność koncentrowania uwagi na zadaniu). Co najważniejsze, wprowadzając elementy Metody W. Sherborne do zajęć logopedycznych, uzyskujemy podwójne korzyści – jak wiadomo nie od dziś „sprawna rączka – sprawna buzia”.

Metody i formy pracy będą dostosowane do możliwości i potrzeb dzieci. Ogół działań logopedycznych będzie miał charakter wspierający, aktywizujący, korygujący oraz usprawniający. Dzieci będą uczyć się przez zabawę i taka idea będzie przyświecać całości zajęć.

Dogoterapia – Patrycja Gołąbek – polonistka, specjalista Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka, pracownik naukowy Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, dogoterapeuta. Łączy swoje dwie pasje – pracę z dziećmi i psami. Pani Patrycja pracuje z Gabi, wspaniałą czarną labradorką. Gabi jest oczkiem w głowie swojej pani. Jest wesołym, pełnym zapału do pracy psem. Uwielbia zabawę z dziećmi w każdym wieku, świetnie się z nimi „dogaduje”. Każde zajęcia z jej udziałem są wspaniałą i niezapomnianą przygodą. Każdy kto choć jeden raz zaglądnął w czekoladowe oczy Gabi, pogłaskał lśniącą sierść i posłuchał bicia labradorowego serduszka, dostrzegł jej wyjątkowość i ogrom miłości jaką potrafi obdarzyć człowieka. Dzięki Niej na twarzy każdego zagości uśmiech, bo za sprawą takich psiaków, Nasze życie staje się lepsze, a My z ich pomocą jesteśmy lepszymi ludźmi.